Čtyřdobý vznětový motor | ||||||
U vznětových motorů je do válce nasáván
nejprve čistý vzduch. Ten je pístem prudce stlačen na vysoký tlak. Vzduch
se při stlačení ohřeje až na 700 °C. V tom okamžiku se do horkého vzduchu ve válci stříkne nafta a ta se vysokou
| ||||||
Princip činnosti čtyřdobého vznětového motoru. Na obrázcích je zachycen jeden válec ve čtyřech po sobě jdoucích dobách: 1-2-3-4-1-... Po čtvrté době opět následuje doba první. | ||||||
1. Píst nasává do válce vzduch otevřeným sacím ventilem. Výfukový ventil je uzavřen.
|
2. Ventil se uzavírá a píst stlačuje vzduch, což způsobuje zahřátí až na 700 °C.
|
3. Při maximálním stlačení vzduchu se vstříkne palivo, které se vznítí. Vzniklé plyny tlačí píst dolů.
|
4. Výfukový ventil se ote- vře a píst vytlačí spálené plyny z válce do výfuku.
| |||
| ||||||