Čtyřdobý zážehový motor | ||||||
Nejpoužívanějším motorem na světě je čtyřdobý zážehový motor. Jako palivo se v něm používá benzín rozptýlený ve vzduchu (směs). Motor pracuje ve čtyřech po sobě jdoucích dobách, které se neustále opakují. 1-2-3-4-1-2-3-4-... Motor koná práci jen ve třetí době, kdy se plyny vzniklé hořením roz-pínají. V ostatních dobách (1,2,4) se píst pohybuje díky setrvačnosti klikového hřídele. | ||||||
Na obrázcích je znázorněn jeden válec ve čtyřech po sobě jdoucích dobách, 1-2-3-4. | ||||||
1. doba - sání Při pohybu pístu dolů vzni- ká ve válci podtlak. Proto vniká otevřeným sacím ventilem do válce palivová směs. |
2. doba - stlačování Píst jde nahoru a stlačuje přitom směs. Oba ventily jsou uzavřeny. Teplota i tlak směsi prudce vzroste.
|
3. doba - rozpínání Na el. svíčce přeskočí jiskra a tím zapálí směs. Vznikne vysoká teplota a tlak. Tlak plynu tlačí píst dolů. Oba ventily jsou uzavřeny. |
4. doba - výfuk Píst jde nahoru a otevře- ným výfukovým ventilem vytlačuje plyny vzniklé při spálení směsi.
| |||
Motor auta má většinou tři a více válců na společném klikovém hřídeli. Nejjednodušší je to u čtyřvál- cového motoru. Pokud v jednom válci probíhá sání, tak v tu samou chvíli probíhá ve druhém válci stla- čení, ve třetím výbuch a ve čtvrtém výfuk. Ze čtyř dob je pracovní pouze jedna. Účinnost to- hoto motoru je pouze kolem 30 %. Větší účinnost mají motory vznětové. | ||||||
-